Damn. Je bent me net voor. Ik ging ook voor A als de ondertitel met gaps.
Al moet ik eerlijk zeggen dat het best lastig te zien is bij een ander.
Mooi natuurlijk dat je een CPS van 20 als maximum hebt, maar met een gap van één frame krijg je meer "ruimte" ergo een lagere CPS. Kijk eens of je die CPS kan houden bij 125 milliseconden?
Om niet helemaal achter te blijven heb ik bij m'n laatst geplaatste ondertitel ook eens de gaps op 125ms gezet.
Lastig te pakken in een screenshot dus heb ik er even dit rijtje van gemaakt:
Film: I still see you
In totaal 749 regels.
10 x schiet m'n CPS over de 20. Geen van allen boven de 20.5.
4 x als gevolg van uitpunten.
2x moet er daadwerkelijk een zin worden aangepast.
4x was het op te lossen door wat te sjoemelen met incue of outcue.
In alle gevallen moest daarvoor de ondertitel ervoor of daarna wat worden ingekort/verschoven.
Valt al met al dus nogal mee bij deze ondertitel.
Hetzelfde met afwijken van die constante gaps als er een beeldwissel in de buurt zit. Daarvan ben ik eigenlijk overtuigd dat dat prevaleert boven een constante grootte.
Ik heb vanmorgen wat zitten klooien.
Ik heb zelf ook de neiging om te zeggen dat het op wissel zetten voorgaat op constante gaps. Grotere gaps maakt het syncen op beeldwissel bij snelle spraak lastiger. Wat je ook kan proberen is de beeldwissel ongeveer in het midden zetten van je gap. Dat geldt natuurlijk wel voor de kleinere gaps bij snelle spraak.
Mazrim Taim laat ons eigenlijk zien dat constante gaps niet echt noodzakelijk zijn. Je moet wel een heel gevoelig oog hebben wil je het verschil zien tussen een gap van 84 of 125ms. Misschien is de gap zo groot mogelijk maken wel het meest rustig om te zien.
Na wat geklooi vanmorgen ben ik eruit. Ik maak ze zo groot mogelijk en houd m'n minimum op 1 frame. Dat in een ondertitel de gap dan daadwerkelijk 1 frame is komt dus niet zo vaak voor. Meestal is hij groter, al naar gelang.
Ook iets wat veel ondertitelaars vaak vergeten is syncen op beeldwissel (indien mogelijk). Maakt - wat mij betreft- een ondertitel nog mooier en zeker met een mooie gap. In SE kan je overigens de gap ook zien staan samen met de duratietijd en CPS.
Ik ben het helemaal met eens Martin1964. Ik ben er zelf laatst wat in doorgeslagen om teveel op beeldwissel te zetten. Hierdoor werd de CPS van sommige zinnen net wat te hoog. Wel leesbaar, maar te kort in beeld. Ik ben zelf nog aan het zoeken wat een mooie CPS is om de beeldwissel aan te houden of om het door te trekken. Is dat bij een enkele regel een CPS onder 15? Het is een beetje op gevoel denk ik. Soms wel, soms beter niet.
Je werkwijze herinnerde mij eraan dat er zo'n dingetje was om de beeldwissels in de wave te zien. Dank U.
Wat een verademing. Ik heb mijn laatste ondertitel zonder deze tool gemaakt en doe het nooit meer zonder.
Als reactie op mijn eigen vraag.
Maar ik twijfel of ik nog wil uitpunten bij onderbroken zinnen. (...) Ik ben van mening dat het uitpunten vervangen kan worden door een komma. Maar vinden jullie dat dit ten goede komt van de leesbaarheid? En wat vinden jullie netter staan? Maakt het eigenlijk wel uit?
Ik ben eruit. Ik heb mijn antwoord. Mijn dank, mannen. Soms heb je een ander nodig om te zien dat je de oplossing zelf hebt.
En typisch voorbeeld van het soms zinvol aan je laars lappen van regels.
Komma's zijn dus van de baan omdat het inderdaad soms gewoon stom staat. Bijv: een onderbreking met "en" wat nogal vaak voorkomt. Taalkundig niet goed, geloof ik.
Een open einde, dus geen tekens gebruiken, wekt bij mij de suggestie dat er een punt is vergeten. Te onduidelijk als je het mij vraagt.
Het blijven drie punten. Wat SB zegt. Je leest die drie punten als 1 teken. Als het verschil tussen drie punten en 1 punt net boven of onder de CPS 20 zit, wat maakt het dan uit? Dan is het maar een CPS van 20.4. met drie punten. Als hij met 1 punt maar onder de 20 is, dus. Ben ik nog te volgen? Even een voorbeeldje dan:
- Ik snap niet waarom jij nog een fiets koopt... CPS 20,43= goed omdat:
- Ik snap niet waarom jij nog een fiets koopt. een CPS van 19.87 heeft.
Ik hield de 20 wat te strak aan voor mezelf.
Zoals je zegt, je moet (je eigen gemaakte) regels jezelf niet in de weg laten zitten.