User avatar
SmallBrother
Site Admin
Posts: 3724
Joined: Sun Mar 04, 2012 12:59 pm
Location: Somewhere on this globe

Waarom begint elke regel van deze ondertiteling met een vraagteken?

Wed Dec 22, 2021 6:07 pm

Waarom begint elke regel van deze ondertiteling met een vraagteken?

Dat is eigenlijk geen vraagteken, maar een BOM-markering () die onzichtbaar zou moeten zijn. Waarschijnlijk gebruik je een wellicht wat oudere standalone videoplayer, die UTF-8 niet ondersteunt en van dit onzichtbare tekentje tevergeefs toch iets probeert te maken. Als dit inderdaad zo is, dan zie je die vraagtekentjes niet als je videosoftware op een computer gebruikt, of simpelweg de ondertitel opent in Subtitle Edit of Windows Kladblok of zoiets.

Hoe komen deze tekentjes in de ondertitels?

De maker van de ondertitels heeft waarschijnlijk 'ingebrande' (hard-coded) ondertitels geript en hiervoor ABBYY FineReader gebruikt. Deze software voegt die tekentjes automatisch toe en dit kun je niet uitschakelen.

Wat doe ik eraan?

Er zit niets anders op dan die tekentjes achteraf weer weg te strippen uit de ondertitel. Het beste is natuurliijk als de maker dit doet, in plaats van elke downloader apart. Laat het de maker/uploader dus even weten dat je dit bent tegengekomen.
Nowadays a VPN is a must for everyone. A VPN allows you safe surfing and protects you against spying governments and companies.
I advise AirVPN - from € 2,75 per month. Click the below banner for more info.


Image

User avatar
Jan de Uitvreter
Posts: 119
Joined: Thu Mar 03, 2016 3:23 am

Re: Waarom begint elke regel van deze ondertitels met een vraagteken?

Tue Dec 28, 2021 2:27 pm

Middag SmallBrother

() is er dan toevallig een die er duimendik bovenop ligt en betrekkelijk eenvoudig kan worden aangepast in SE

Maar er zijn er ook die minder snel opvallen.

Heb zelfs al issues meegemaakt in de bekende 3 puntjes.
Geen probleem voor SE via Tabblad Extra / 'Remove Unicode karakters'.
Via die optie kun je snel zien waar de knelpunten zitten, om die vervolgens even manueel, aan te passen.
Let dus op dat je 'Remove' niet letterlijk neemt. Deze 'Remove' betekend dat je karakters/interpunctie dient aan te passen.
Dus geen lukraak 'Remove' want dan mis je dus echt essentieel karakters of interpunctie.

Dwaal ik nou af?
Nou ja in ieder geval aan het einde van de dag wil ik niets met BOM te maken hebben.
De comptabiliteitsvoorkeur blijft bij mij 1252. Daar kan zelfs de oudste elektrische kijkdoos mee omgaan.

Mvg, Jan
ImageImageImage

Return to “FAQ”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests