Forum rules
Onder geen enkele voorwaarde is spammen, reclame of adverteren in welke vorm dan ook toegestaan. Plaats geen kwetsende, obscene, vulgaire, lasterlijke, haatdragende, bedreigende, seksueel-georiënteerde teksten, of ander materiaal dat anderen kan schaden. Vloeken, beledigen of enige andere vorm van brutaal gedrag naar andere leden (ongeacht rang) wordt niet getolereerd. Vergeet niet dat wat niet beledigend voor jou is, dat mogelijk wel is voor anderen. Behandel elkaar met het eerbied en respect dat je ook graag ontvangt van een ander. Het niet naleven van het voorgaande kan resulteren in het blokkeren van de betreffende gebruiker, eventueel zonder voorafgaande kennisgeving. Neem voor meer informatie contact op met "Het team", met behulp van de link onderaan de forumpagina. Bedankt.
jantjec
Posts: 5
Joined: Sat Nov 16, 2019 10:55 am

Hoe kom ik af van � tekentjes?

Sat Nov 16, 2019 10:59 am

Kan iemand mij vertellen waarom bij de srt's steeds de ë's en ' zijn vervangen door � en hoe ik dit op een gemakkelijke manier kan corrigeren?
Last edited by SmallBrother on Sun Nov 17, 2019 11:26 am, edited 1 time in total.
Reason: Title topic meer omschrijvend gamaakt.

User avatar
SmallBrother
Site Admin
Posts: 3724
Joined: Sun Mar 04, 2012 12:59 pm
Location: Somewhere on this globe

Re: Hoe kom ik af van � tekentjes?

Sun Nov 17, 2019 11:31 am

Dat klinkt mij als een tekenset issue. Ik vermoed dat je UTF-8 gecodeerde subs uitleest op een apparaat die dit niet ondersteunt.

Je kunt proberen het ondertitelbestand te openen met Windows Notepad en dan "opslaan als" en dan kiezen voor ANSI codering.
Nowadays a VPN is a must for everyone. A VPN allows you safe surfing and protects you against spying governments and companies.
I advise AirVPN - from € 2,75 per month. Click the below banner for more info.


Image

jantjec
Posts: 5
Joined: Sat Nov 16, 2019 10:55 am

Re: Hoe kom ik af van � tekentjes?

Sun Nov 17, 2019 1:06 pm

Bedankt voor je reactie.
Wanneer ik de file open met Notepad worden de tekens � weergegeven als lege vierkantjes.
Bij "opslaan als" heb ik niet de mogelijkheid om te kiezen voor een andere codering.
Wel is er de mogelijkheid om bij "karakterset" te converteren naar ANSI maar dan wordt het teken � veranderd in een leeg vierkantje.
Ik heb alle karaktersets geprobeerd maar geen één maakt het goed.
Momenteel bewerk ik de ondertitels met Easy Subtitles Synchronizer en verander dan al deze tekens in é. Daarna open ik het bestand in Word en met "spelling en grammaticacontrole" corrigeer ik dan de foute woorden. (sommige é's moeten dan nog veranderd worden in ë's). Wel erg omslachtig maar het werkt.

edvapz
Posts: 1
Joined: Sun Nov 17, 2019 3:41 pm

Re: Hoe kom ik af van � tekentjes?

Sun Nov 17, 2019 3:46 pm

Met subtitle workshop zie je direct de 'rare' tekens. Ga dan naar 'zoeken en vervangen'.
Kopieer het 'rare' teken in het vak ZOEKEN en open de pagina: http://www.i18nqa.com/debug/utf8-debug.html. Dan CTRL + F.

Kopieer daar het rare teken en druk op enter. De cursor springt dan naar het correcte teken. Kopieer het correcte teken, en ga terug naar subtitle workshop.

In het vak VERVANGEN, plak je het correcte teken en klik op VERVANG ALLES.

User avatar
SmallBrother
Site Admin
Posts: 3724
Joined: Sun Mar 04, 2012 12:59 pm
Location: Somewhere on this globe

Re: Hoe kom ik af van � tekentjes?

Sun Nov 17, 2019 8:00 pm

Bij "opslaan als" heb ik niet de mogelijkheid om te kiezen voor een andere codering.
Huh?
Misschien is dit een hint waar je iets aan hebt:

Image
Nowadays a VPN is a must for everyone. A VPN allows you safe surfing and protects you against spying governments and companies.
I advise AirVPN - from € 2,75 per month. Click the below banner for more info.


Image

jantjec
Posts: 5
Joined: Sat Nov 16, 2019 10:55 am

Re: Hoe kom ik af van � tekentjes?

Sun Nov 17, 2019 9:02 pm

Bij kladblok zie ik deze mogelijkheid wel, echter niet bij notepad++

jantjec
Posts: 5
Joined: Sat Nov 16, 2019 10:55 am

Re: Hoe kom ik af van � tekentjes?

Sun Nov 17, 2019 9:26 pm

Met subtitle workshop zie je direct de 'rare' tekens. Ga dan naar 'zoeken en vervangen'.
Kopieer het 'rare' teken in het vak ZOEKEN en open de pagina: http://www.i18nqa.com/debug/utf8-debug.html. Dan CTRL + F.

Kopieer daar het rare teken en druk op enter. De cursor springt dan naar het correcte teken. Kopieer het correcte teken, en ga terug naar subtitle workshop.

In het vak VERVANGEN, plak je het correcte teken en klik op VERVANG ALLES.
deze site herkent � niet
Daarbij, dit teken is zowel voor é als voor letters met ¨.

User avatar
SmallBrother
Site Admin
Posts: 3724
Joined: Sun Mar 04, 2012 12:59 pm
Location: Somewhere on this globe

Re: Hoe kom ik af van � tekentjes?

Sun Nov 17, 2019 11:41 pm

deze site herkent � niet
Daarbij, dit teken is zowel voor é als voor letters met ¨.
Dat � tekentje is een vervanging voor ELK tekentje dat niet herkend wordt. Dus elke ë é à ø etc. - het wordt allemaal een �
'Terug' vervangen zal denk ik een beetje lastig gaan.
Bij kladblok zie ik deze mogelijkheid wel, echter niet bij notepad++
Dus... als je dat hebt, neem Windows kladblok.
Wellicht dat je met mijn methode makkelijk en snel klaar bent.
Gewoon even proberen.
Nowadays a VPN is a must for everyone. A VPN allows you safe surfing and protects you against spying governments and companies.
I advise AirVPN - from € 2,75 per month. Click the below banner for more info.


Image

User avatar
Lucky4Me
Posts: 22
Joined: Sat Nov 23, 2019 11:02 pm

Re: Hoe kom ik af van � tekentjes?

Sat Nov 23, 2019 11:30 pm

Bij kladblok zie ik deze mogelijkheid wel, echter niet bij notepad++
Zoals je ziet in bijlage. Bij Notepad++ kan je de Karakterset wijzigen of converteren naar
Attachments
Screen Shot 11-20-19 at 11.39 PM.jpg
Screen Shot 11-20-19 at 11.39 PM.jpg (22.49 KiB) Viewed 4366 times

Return to “Nederlands”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests