Forum rules
Onder geen enkele voorwaarde is spammen, reclame of adverteren in welke vorm dan ook toegestaan. Plaats geen kwetsende, obscene, vulgaire, lasterlijke, haatdragende, bedreigende, seksueel-georiënteerde teksten, of ander materiaal dat anderen kan schaden. Vloeken, beledigen of enige andere vorm van brutaal gedrag naar andere leden (ongeacht rang) wordt niet getolereerd. Vergeet niet dat wat niet beledigend voor jou is, dat mogelijk wel is voor anderen. Behandel elkaar met het eerbied en respect dat je ook graag ontvangt van een ander. Het niet naleven van het voorgaande kan resulteren in het blokkeren van de betreffende gebruiker, eventueel zonder voorafgaande kennisgeving. Neem voor meer informatie contact op met "Het team", met behulp van de link onderaan de forumpagina. Bedankt.
User avatar
CheckiT
Subtitles Admin
Posts: 83
Joined: Fri Mar 27, 2015 7:22 am

Re: Stichting Laat Ondertitels Vrij (LOV) heeft stichting BREIN gedagvaard!

Fri Apr 21, 2017 5:26 pm

Blijkbaar zijn er ontwikkelingen:
Dit kwam ik op een site tegen


De rechtbank Amsterdam heeft gisteren in een zaak over het ongeautoriseerd vervaardigen en verspreiden van ondertitels Stichting BREIN op alle punten gelijk gegeven.

De voor deze procedure opgerichte Stichting Laat Ondertitels Vrij (SLOV) en een ondertitelaar die onderdeel uitmaakte van het Simply Releases Team (SRT) stelden negen vorderingen in tegen BREIN. Alle vorderingen worden door de Rechtbank integraal afgewezen. Ondertitels mogen uitsluitend met toestemming van de rechthebbenden op een filmwerk worden vervaardigd en openbaar gemaakt, zo niet, dan maakt men met het maken en verspreiden van ondertitels inbreuk. Stichting BREIN kan terecht handhaven tegen ondertitelaars die zonder toestemming ondertitels maken bij films en tv-series uit illegale bron. Ook een algemeen beroep op het grondrecht van vrijheid van meningsuiting wordt afgewezen. Tenslotte stelden eiseressen nog dat BREIN onrechtmatig zou hebben gehandeld door te handhaven tegen ondertitels bij films en tv-series uit illegale bron. Ook deze vordering strandt. SLOV en het lid van SRT worden veroordeeld in de kosten van de procedure.

"Er zijn diverse zogenaamde release teams actief die films en tv-series uit illegale bron geschikt maken voor de Nederlandse illegale markt door illegale ondertitels toe te voegen. Dit vonnis maakt nog eens duidelijk dat dit illegaal is" aldus BREIN directeur Tim Kuik. "Met deze uitspraak in de hand zal het voor BREIN makkelijker zijn te handhaven tegen illegale ondertitelaars en tegen sites en diensten die illegale ondertitels verzamelen en toevoegen aan films en tv-series uit illegale bron. BREIN zal deze handhaving dan ook opvoeren omdat het uiterst schadelijk is voor de rechthebbenden en de nieuwe business modellen die lijden onder de illegale concurrentie van illegaal ondertitelde illegale films en tv-series"

SC2017A
Posts: 15
Joined: Sun Apr 09, 2017 10:54 am

Re: Stichting Laat Ondertitels Vrij (LOV) heeft stichting BREIN gedagvaard!

Sat Apr 22, 2017 10:01 am

wat betekent dat voor deze site?

User avatar
Mazrim Taim
Posts: 122
Joined: Tue Mar 31, 2015 10:04 am

Re: Stichting Laat Ondertitels Vrij (LOV) heeft stichting BREIN gedagvaard!

Sat Apr 22, 2017 11:45 am

Blijkbaar zijn er ontwikkelingen:
Dit kwam ik op een site tegen


De rechtbank Amsterdam heeft gisteren in een zaak over het ongeautoriseerd vervaardigen en verspreiden van ondertitels Stichting BREIN op alle punten gelijk gegeven.

De voor deze procedure opgerichte Stichting Laat Ondertitels Vrij (SLOV) en een ondertitelaar die onderdeel uitmaakte van het Simply Releases Team (SRT) stelden negen vorderingen in tegen BREIN. Alle vorderingen worden door de Rechtbank integraal afgewezen. Ondertitels mogen uitsluitend met toestemming van de rechthebbenden op een filmwerk worden vervaardigd en openbaar gemaakt, zo niet, dan maakt men met het maken en verspreiden van ondertitels inbreuk. Stichting BREIN kan terecht handhaven tegen ondertitelaars die zonder toestemming ondertitels maken bij films en tv-series uit illegale bron. Ook een algemeen beroep op het grondrecht van vrijheid van meningsuiting wordt afgewezen. Tenslotte stelden eiseressen nog dat BREIN onrechtmatig zou hebben gehandeld door te handhaven tegen ondertitels bij films en tv-series uit illegale bron. Ook deze vordering strandt. SLOV en het lid van SRT worden veroordeeld in de kosten van de procedure.

"Er zijn diverse zogenaamde release teams actief die films en tv-series uit illegale bron geschikt maken voor de Nederlandse illegale markt door illegale ondertitels toe te voegen. Dit vonnis maakt nog eens duidelijk dat dit illegaal is" aldus BREIN directeur Tim Kuik. "Met deze uitspraak in de hand zal het voor BREIN makkelijker zijn te handhaven tegen illegale ondertitelaars en tegen sites en diensten die illegale ondertitels verzamelen en toevoegen aan films en tv-series uit illegale bron. BREIN zal deze handhaving dan ook opvoeren omdat het uiterst schadelijk is voor de rechthebbenden en de nieuwe business modellen die lijden onder de illegale concurrentie van illegaal ondertitelde illegale films en tv-series"
Weet iemand misschien of er nog in beroep gegaan wordt?

Ik blijf het merkwaardig vinden dat iemand die "nieuw, oorspronkelijk werk" maakt (dat is wat je doet als vertaler) strafbaar zou zijn. Je maakt immers iets dat er nog niet is. Je pakt van niemand iets af. Dus op wie en hoe maakt de vertaler inbreuk?

Artikel 13 van de auteurswet zegt dit -
Onder de verveelvoudiging van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt mede verstaan de vertaling, de muziekschikking, de verfilming of toneelbewerking en in het algemeen iedere gehele of gedeeltelijke bewerking of nabootsing in gewijzigde vorm, welke niet als een nieuw, oorspronkelijk werk moet worden aangemerkt.
De laatste zin geeft weer dat in het geval er een nieuw, oorspronkelijk werk is, er geen sprake is van een verveelvoudiging en derhalve geen auteursrechtinbreuk. Maar kennelijk dacht de rechter daar anders over.


Dan over het geaccentueerde deel uit jouw bericht... BREIN gaat dus de handhaving opvoeren tegen "illegale" ondertitelaars en sites die subs aanbieden. Bij mijn weten gaat de juridische reikwijdte van BREIN niet voorbij de landsgrenzen van Nederland. Dus sites als Opensubtitles zullen lastig aan te pakken zijn (niet gevestigd in NL, geen servers in NL). Hooguit kunnen ze proberen een blokkade af te dwingen via ISP's.

Wat wel een risico is, in mijn optiek, is wanneer ze een ondertitelaar kunnen koppelen aan een in NL woonachtig persoon. Dan kunnen ze die persoon juridisch aanpakken. Nederlandse ondertitelaars moeten dus heel voorzichtig zijn met informatie die zij bewust of onbewust delen. Zorg ervoor dat er geen digitaal spoor gevolgd kan worden.

Voorlopig laat ik me echter niet afschrikken. Ik blijf vrolijk doorgaan (later dit jaar weer) met Nederlandse ondertitels maken. Up yours, BREIN.
Image

User avatar
SmallBrother
Site Admin
Posts: 3724
Joined: Sun Mar 04, 2012 12:59 pm
Location: Somewhere on this globe

Re: Stichting Laat Ondertitels Vrij (LOV) heeft stichting BREIN gedagvaard!

Sat May 06, 2017 7:43 am

Ik blijf het merkwaardig vinden dat iemand die "nieuw, oorspronkelijk werk" maakt (dat is wat je doet als vertaler) strafbaar zou zijn. Je maakt immers iets dat er nog niet is. Je pakt van niemand iets af. Dus op wie en hoe maakt de vertaler inbreuk?
Volgens de auteurswet gaat het (ook) over afgeleide werken. Je neemt een beschermd werk (het script) en maakt daar een afgeleide van (een ondertitel). In die zin kan ik me iets voorstellen bij inbreuk. Maar een ondertitel is niet iets bestaands waar je alleen even iets aan aanpast. Het script is dan wel bestaand, maar de vertaling is al een flinke eigen creatie. Daarnaast is een ondertitel ook nog een bergje techniek (synchronisatie etc.), wat totaal eigen en nieuw is. Het eindresultaat is in mijn ogen dan meer "nieuw" dan afgeleid. Jammer en inderdaad merkwaardig dat de rechter dat niet zo ziet. Maar ja, ik ben het wel vaker niet met de rechter eens.
[Stichting BREIN kan terecht handhaven tegen ondertitelaars die zonder toestemming ondertitels maken bij films en tv-series uit illegale bron. (...) BREIN zal deze handhaving dan ook opvoeren
Het is vooral dit punt dat mij erg stoort: de handelwijze van BREIN en het feit dat de rechter dat blijkbaar prima vindt. Natuurlijk mag iedereen illegaliteit opsporen en op 'zijn' rechten staan. Maar de BREIN-realiteit ligt ietsje anders. Een klein jongetje of meisje dat ondertitels maakt wordt benaderd door een grote, rijke, machtige organisatie die op een dusdanige wijze zo zwaar intimideert dat dat jongetje of meisje zich wel tien keer bedenkt voor die het gevecht aangaat en gaat noodgedwongen blind akkoord met de meest bizarre eisen die BREIN maar kan bedenken. Zo neemt een private en niet helemaal transparante organisatie feitelijk de rechtstaat over en veegt trias politica van tafel.
BREIN zal deze handhaving dan ook opvoeren omdat het uiterst schadelijk is voor de rechthebbenden en de nieuwe business modellen die lijden onder de illegale concurrentie van illegaal ondertitelde illegale films en tv-series"
Ik kan het even niet laten: oh oh oh, wat zijn die rechthebbenden zielig en hebben ze het moeilijk. Never mind die dove die onvoldoende Engels begrijpt en reuze blij is met de enige ondertitel die beschikbaar is en helaas 'illegaal' is. Never mind de bloedeerlijke die een peperdure bluray koopt en abominabele ondertitels krijgt voorgeschoteld. Etc. Wederom blijkt dat wet en moraal niet altijd synchroon lopen. Oh, en never mind de hobbyist die het gewoon leuk vindt om te proberen de perfecte ondertitel te maken.
Nederlandse ondertitelaars moeten dus heel voorzichtig zijn met informatie die zij bewust of onbewust delen. Zorg ervoor dat er geen digitaal spoor gevolgd kan worden.
Tja, helaas dan maar zo.
- Gebruik voor elke activiteit een VPN (Dat is inmiddels trouwens sowieso een goed idee in onze Big-Brother society - en dan bedoel ik niet dat tv-programma, maar de Orwelliaanse Big Brother).
- Gebruik geen email voor communicatie met mensen die je niet 100,00% vertrouwt. Alleen forum-PM's zijn veilig.
- Geef nooit contactinfo aan anderen. Laat je in die zin ook niet verleiden door beloftes of gepaai.
- Vermijd sowieso het blootgeven van alle persoonlijke info. Schrijf niet openlijk wat je studeert, in welk dorp je woont, hoe oud je bent, etc.. Lijkt onschuldig, maar je bent al snel de enige die aan die criteria voldoet.
- Overweeg te verhuizen naar de Bahama's of zoiets. Daar is het ook wat lekkerder weer trouwens :)

Als er anderen zijn die nog meer tips hebben hoe je te beschermen tegen De Nobele Ridders van BREIN, vul mijn rijtje hierboven dan aan.
Up yours, BREIN.
+1.
Nowadays a VPN is a must for everyone. A VPN allows you safe surfing and protects you against spying governments and companies.
I advise AirVPN - from € 2,75 per month. Click the below banner for more info.


Image

Return to “Nederlands”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests