Forum rules
Onder geen enkele voorwaarde is spammen, reclame of adverteren in welke vorm dan ook toegestaan. Plaats geen kwetsende, obscene, vulgaire, lasterlijke, haatdragende, bedreigende, seksueel-georiënteerde teksten, of ander materiaal dat anderen kan schaden. Vloeken, beledigen of enige andere vorm van brutaal gedrag naar andere leden (ongeacht rang) wordt niet getolereerd. Vergeet niet dat wat niet beledigend voor jou is, dat mogelijk wel is voor anderen. Behandel elkaar met het eerbied en respect dat je ook graag ontvangt van een ander. Het niet naleven van het voorgaande kan resulteren in het blokkeren van de betreffende gebruiker, eventueel zonder voorafgaande kennisgeving. Neem voor meer informatie contact op met "Het team", met behulp van de link onderaan de forumpagina. Bedankt.
Berre
Posts: 6
Joined: Mon Jul 25, 2016 6:02 pm

Slechthorenden zijn (niet noodzakelijk) idioten

Mon Jul 25, 2016 6:16 pm

Ondertitels zijn er niet alleen om het taalprobleem op te lossen; ook slechthorenden/doven hebben er veel aan.

Wat mij (als slechthorende) vreselijk stoort is dat men er blijkbaar van uitgaat dat we ook geen ogen meer hebben. Die zijn nochtans prima. Dus is het niet nodig elke geluidje, al dan niet terzake, in de ondertitels te beschrijven. Als ik een deur zie dicht slaan of een motor zie starten hoef ik niet zonodig te lezen "deur slaat dicht" of "motor start".

Irritanter is het feit dat men die compleet overbodige informatie soms zelfs herhaalt. Een helicopter verschijnt in beeld, ondertitel vermeldt: "draaiende helicopter". Even later: "helicopter draait nog steeds". Ook informatie die totaal overbodig is kan men beter weg laten. Doven weten best dat in een bos wel eens vogeltjes fluiten of dat de branding van de zee hoorbaar is, ook dat hoeven we niet persé te lezen.

MarcoTC
Subtitles Admin
Posts: 44
Joined: Sat Jun 13, 2015 5:15 am

Re: Slechthorenden zijn (niet noodzakelijk) idioten

Mon Jul 25, 2016 9:16 pm

Is dit opbouwende kritiek? Wat een toon zeg. Lekker positief weer.

Het zijn vrijwilligers die er een hele hoop tijd in steken om dit werk voor je doen.
In plaats van te schrijven over dingen die je stoort en irritaties had een bedankje namens een slechthorende beter op z'n plaats geweest.
Jammer hoor.

Berre
Posts: 6
Joined: Mon Jul 25, 2016 6:02 pm

Re: Slechthorenden zijn (niet noodzakelijk) idioten

Mon Jul 25, 2016 9:45 pm

"Ook slechthorenden hebben er veel aan". Lekker positief toch?

akiva

Re: Slechthorenden zijn (niet noodzakelijk) idioten

Tue Jul 26, 2016 8:28 pm

Maar Berre, jij wordt toch door niemand verplicht gesteld om naar de ondertiteling voor doven en slechthorenden te kijken?

Staat er een sub op voor doven en slechthorenden, dan is er ook een zelfde ondertitel zonder deze toevoegingen te vinden.

Dus je mag zelf kiezen welke ondertitels je wilt kijken.

User avatar
SmallBrother
Site Admin
Posts: 3724
Joined: Sun Mar 04, 2012 12:59 pm
Location: Somewhere on this globe

Re: Slechthorenden zijn (niet noodzakelijk) idioten

Fri Jul 29, 2016 12:16 pm

Ik moet toegeven dat de klank van Berre mij ook iets onvriendelijk overkwam, ondanks het bedankje waar hij/zij mee begon.

Maar ik ben het niet met MarcoTC eens dat alleen bedankjes mogen. De kritiek van Berre is misschien niet leuk om te horen, als je net je best hebt gedaan om juist ook voor doven en slechthorenden iets te maken. Maar de kritiek is wel degelijk opbouwend en ikzelf heb er in ieder geval iets van geleerd.

Verder kan ik me zo voorstellen dat genoemde dergelijke omschijvingen niet zijn gemaakt omdat de ondertitelaar denkt dat slechthorenden idioten zijn, maar omdat het voor een goedhorende misschien wat lastig is om te begrijpen wat een slechthorende wel of niet nodig heeft. Of misschien is het simpelweg een kwestie van vertalen wat er in de Engelstalige bron stond geschreven.
Nowadays a VPN is a must for everyone. A VPN allows you safe surfing and protects you against spying governments and companies.
I advise AirVPN - from € 2,75 per month. Click the below banner for more info.


Image

Return to “Nederlands”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests